مقدمه

تحصیل در ترکیه مزایای بسیاری برای ایرانیان متقاضی تحصیل در خارج از کشور دارد. ازجمله این مزایا می‌توانیم به نزدیکی جغرافیایی و فرهنگی به کشور ایران، سیستم آموزشی استاندارد دانشگاه‌های ترکیه، برخورداری از مدرن‌ترین و پیشرفته‌ترین امکانات آموزشی، اعتبار بین‌المللی مدارک تحصیلی دانشگاه‌های این کشور، هزینه‌های مناسب و معقول تحصیل یا زندگی نسبت به سایر کشورها و… اشاره‌کنیم.

تمامی این موارد، ترکیه را تبدیل به یکی از مقاصد اصلی دانشجویان در هر مقطع تحصیلی کرده است. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با هم روش‌های مختلف ورود به دانشگاه‌های ترکیه، شرایط و مدارک موردنیاز، هزینه تحصیل در ترکیه و… را موردبررسی قرار دهیم.

تحصیل در ترکیه

راه‌های تحصیل در ترکیه

روش‌های مختلفی برای تحصیل در ترکیه و ورود به دانشگاه‌های این کشور وجود دارد. بسیاری از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در ترکیه سالانه اقدام به برگزاری و پذیرش از طریق آزمون‌های YOS و SAT می‌کنند. اغلب دانشگاه‌ها نیز امکان ارائه دادن بورسیه تحصیلی به برخی از دانشجویان به‌ویژه در مقطع تحصیلات تکمیلی را فراهم می‌کنند. تحصیل در ترکیه بدون آزمون ورودی، سومین و آسان‌ترین روش برای ادامه تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی در دانشگاه‌های کشور ترکیه است.

آزمون SAT ویژه دانشجویان متقاضی تحصیل در مقطع کارشناسی که از طرف آمریکا برگزار شده و برپایه زبان انگلیسی می‌باشد. آزمون YOS هرساله توسط دانشگاه‌های ترکیه برگزار شده و از سه درس ریاضی، هندسه و هوش سوال مطرح می‌شود. درصورتی‌که حداقل نمره قبولی در هرکدام از این آزمون‌ها را کسب کنید، به‌راحتی تحصیل خود را در یکی از بهترین و معتبرترین دانشگاه‌های کشور ترکیه آغاز می‌کنید.

شرایط دریافت بورسیه کمی متفاوت است و شما علاوه بر داشتن معدل عالی، رزومه قابل‌توجه و معرفی‌نامه از اساتید مقطع قبلی خود، باید قادر به ارائه مدرک معتبر زبان‌های انگلیسی و ترکی نیز باشید.در بورسیه دولتی کشور ترکیه شما علاوه براینکه هیچ شهریه‌ای پرداخت نمی‌کنید بلکه حقوق ماهیانه نیز به شما تعلق می‌گیرد.

برای اطلاع از شرایط بورسیه دولتی کشور ترکیه کلیک کنید.

پذیرش بدون آزمون در دانشگاه‌های خصوصی ترکیه نیز روشی آسان و امن برای ادامه تحصیل دانشجویان در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی این کشور است. تفاوت این روش با ورود مشروط به قبولی در آزمون، در هزینه‌های پرداختی برای تحصیل است. البته براساس رزومه شما ما می‌توانیم تا 75 درصد نیز از دانشگاه‌های خصوصی بورسیه تحصیلی در قالب تخفیف شهریه بگیریم.

برای اطلاع از شهریه‌ها و بورسیه‌های دانشگاه‌های خصوصی کلیک کنید.

شرایط تحصیل در ترکیه بدون آزمون

شرایط تحصیل در ترکیه

تحصیل در ترکیه در هر مقطع تحصیلی و باتوجه‌به نوع ورود شما به دانشگاه مقصد، نیاز به شرایط متفاوتی دارد. شرایطی نیز وجود دارند که فارغ از مقطع تحصیلی و ورود با آزمون، بدون آزمون و با استفاده از بورسیه، برای تمامی متقاضیان الزامی بوده و تنها در صورت دارا بودن این شرایط، می‌توانید درخواست پذیرش خود را برای دانشگاه مقصد ارسال کنید.

پر کردن فرم درخواست پذیرش با اطلاعات صحیح و دقیق و ارسال آن برای دانشگاه، ارائه مدارک و سوابق تحصیلی مقطع قبلی به همراه ریزنمرات، کسب حداقل نمره لازم در آزمون‌های زبان انگلیسی و ترکی، توانایی پرداخت هزینه‌های تحصیل و زندگی در ترکیه و… همگی جزو شرایط کلی و عمومی دانشجویان متقاضی است.

در مقاطع تحصیلات تکمیلی بعضا شرکت در آزمون‌های ورودی مثل GRE  یا ALES ، ارائه رزومه‌ای قابل‌قبول و قوی، نامه معرفی از سوی اساتید قبلی، انگیزه نامه، قبولی در مصاحبه‌های شفاهی دانشگاه مقصد و… نیز جزو شرایط لازم برای قبول درخواست شما از سوی دانشگاه موردنظر است.
آزمون GRE  برای ورود به مقاطع ارشد و دکتری جهت ادامه تحصیل در ترکیه که آزمونی بین‌المللی است. اعتبار این آزمون برای دانشگاه‌های ترکیه 2 سال از تاریخ ورود به آزمون می‌باشد.

ALES  آزمون ورودی مقاطع ارشد و دکتری جهت ادامه تحصیل در ترکیه، توسط سازمان ÖSYM ترکیه هر ساله چندین بار بصورت آنلاین ( در مرکز آزمون ) و حضوری برگزار شده از دروس ریاضی،هندسه و هوش به زبان ترکی سوال مطرح می‌شود. این آزمون دارای 5 سال اعتبار از تاریخ صدور نتیجه می‌ باشد.

فاکتور مهم بعدی در تعیین شرایط تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه، رشته موردنظر شما است.برای شرکت در بورسیه دولتی جهت تحصیل در ترکیه در رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی، داروسازی و… شرایط سنی و شرط معدل سخت‌تری دارد و همچنین لازم به ذکر است که دوره تحصیل نیز در این رشته‌ها طولانی‌تر و حدود 5 تا 7 سال است. قبولی در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی در دانشگاه‌های ترکیه، مشروط به قبولی در آزمون‌های ورودی مربوطه است. ولکن امکان اخذ پذیرش در دانشگاه‌های خصوصی بدون آزمون وجود دارد.

برای اطلاع از شهریه‌ها و بورسیه‌های دانشگاه‌های خصوصی کلیک کنید.

مدارک موردنیاز تحصیل در ترکیه

مدارک موردنیاز برای تحصیل در ترکیه

برای تحصیل در ترکیه در مقاطع مختلف، علاوه بر شرایطی که در بخش قبلی به آن‌ها اشاره شد، مدارکی نیز موردنیاز است که باید به‌صورت کامل به دانشگاه مقصد ارائه شوند. این مدارک شامل این موارد هستند:

  • مدارک شناسایی معتبر و ترجمه‌شده ، پاسپورتی که دارای حداقل مدت اعتبار لازم باشد، رزومه و سوابق تحصیلی دانشجو ازجمله کارهای تحقیقاتی و سابقه کار مرتبط با رشته تحصیلی، ریزنمرات و مدرک تحصیلی مقطع قبلی، مدارک اثبات تمکن مالی و توانایی پرداخت هزینه‌های زندگی و تحصیل در این کشور(در صورت نیاز)، اسکن پاسپورت، عکس و…
  • سایر مدارک موردنیاز هم شامل مدارک قبولی در آزمون‌های ورودی دانشگاه مقصد مانند آزمون YOS یا SAT، مدرک معتبر زبان انگلیسی و ترکی که دارای حداقل نمره قبولی تعیین‌شده از سوی دانشگاه مقصد باشد، رزومه یا CV معتبر و قابل‌توجه، توصیه‌نامه از اساتید سابق و انگیزه نامه دانشجو، مدارکی که عدم سو سابقه دانشجو را اثبات کند(در صورت نیاز)، مدارک اثبات سلامتی جسمی و روانی متقاضی(بعد از پذیرش از بیمارستان‌ترکیه گواهی سلامت تهیه می‌شود) و…

تمامی این مدارک باید به‌صورت کامل ترجمه‌شده به دانشگاه موردنظر ارائه شوند و صحت اطلاعات و مدارک به‌طور کامل توسط دانشگاه بررسی شود. درصورتی‌که تمام این موارد مورد تأیید دانشگاه باشد، درخواست پذیرش شما تأییدشده و از سوی دانشگاه به شما اعلام می‌شود.

هزینه تحصیل در ترکیه

هزینه تحصیل در ترکیه

هزینه‌هایی که برای زندگی دانشجویی و تحصیل در ترکیه برآورد می‌شود، تحت‌تأثیر فاکتورهای مختلفی قرار دارد. ازجمله این فاکتورها می‌توانیم به این موارد اشاره‌کنیم:

  • نوع دانشگاه مقصد: مبالغ شهریه در دانشگاه‌های خصوصی بالاتر است.
  • حداقل شهریه رشته دندانپزشکی در دانشگاه‌های خصوصی ترکیه 7500 دلار در سال
  • حداکثر شهریه رشته دندانپزشکی در دانشگاه‌های خصوصی ترکیه 27500 دلار در سال
  • حداقل شهریه رشته پزشکی در دانشگاه‌های خصوصی ترکیه 9000 دلار در سال
  • حداکثر شهریه رشته پزشکی در دانشگاه‌های خصوصی ترکیه 27500 دلار در سال
  • حداکثر شهریه رشته دندانپزشکی در دانشگاه‌های خصوصی ترکیه 27500 دلار در سال
  • شهریه سایر رشته‌ها در دانشگاه‌های خصوصی ترکیه حدودا 1000 الی 12500 در سال
  • حداقل شهریه رشته پزشکی در دانشگاه‌های دولتی 27853 لیر
  • حداقل شهریه رشته دندانپزشکی و داروسازی در دانشگاه‌های دولتی 10047 لیر
  • رشته موردنظر برای ادامه تحصیل: رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، خلبانی و برخی رشته‌های مهندسی نسبت به سایر رشته‌ها، تفاوت هزینه قابل‌توجهی دارند.
  • شهر محل تحصیل: تحصیل در شهرهایی مانند استانبول نسبت به سایر شهرهای ترکیه گران‌تر است.
  • مقطع تحصیلی دانشجو: هزینه‌های تحصیل در مقطع تکمیلی پایین‌تر است.
  • زبانی که دروس آن رشته به آن زبان ارائه می‌شوند: رشته‌های ارائه‌شده به زبان انگلیسی نسبت به زبان ترکی، شهریه‌های بالاتری دارند.
  • هزینه‌های مربوط به مسکن: اجاره کردن آپارتمان نسبت به زندگی در خوابگاه‌های دانشجویی، نیاز به سرمایه بیشتری دارد.

در پایان

به‌طور خلاصه می‌توان گفت که تحصیل در ترکیه و ورود به دانشگاه‌های این کشور به هر یک از روش‌های با آزمون، بدون آزمون و با بورسیه تحصیلی می‌تواند تضمینی برای آینده درخشان شغلی و تحصیلی شما باشد. ترکیه یکی از کشورهایی است که تحصیل در آن علاوه بر کیفیت بالای آموزش و اعتبار مدارک، مزیت معقول بودن هزینه‌ها را نیز برای شما به همراه دارد.مهم ترین دلیلی که داوطلبان و خانواده‌ها ترکیه را برای ادامه تحصیل خود و یا فرزندانشان انتخاب می‌کنند، عدم نیاز به ویزا برای ورود به این کشور است، یعنی شما صبح اراده بکنید عصر می‌توانید در ترکیه حضور داشته باشید و یا برعکس. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تحصیل در کشور ترکیه، از سایر مطالب موجود بر روی سایت نیز دیدن کنید.

در صورتی که احساس می‌کنید مطلبی از قلم افتاده است، برای دریافت مشاوره رایگان از طریق واتساپ با ما ارتباط برقرار کنید.